Egzamin na prawo jazdy: pytania podstawowe

Przykładowe podstawowe pytania

Choć nie wszyscy się z tego cieszą, dopiero pomyślnie zaliczony egzamin teoretyczny na prawo jazdy umożliwia nam przystąpienie do praktycznej części procedury. W powyższym artykule przedstawimy przykładowy test z odpowiedziami oraz ich uzasadnieniem. Najpierw jednak warto byłoby krótko przedstawić przebieg i formę testu, aby wszystko było dla nas klarowne.

Formuła egzaminu uległa zmianie już kilka lat temu – w związku z tym, procedura egzaminacyjna została przeniesiona do systemu elektronicznego.

Egzamin rozpoczyna się zaznajomieniem kandydata z instrukcją obsługi programu oraz krótkim teście próbnym, pozwalającym na praktyczne obycie się z zasadami funkcjonowania systemu.

W pierwszej części testu musimy odpowiedzieć na 20 pytań sytuacyjnych, wyświetlanych losowo w czasie rzeczywistym za pomocą programu komputerowego. Każdy filmik trwa 20 sekund i odtwarzany jest tylko raz. Po zakończeniu wyświetlania materiału wideo, na ekranie pojawia się tzw. 'stopklatka’ i trwa ona do końca naszego czasu na udzielenie odpowiedzi.

Zaprezentowane na egzaminie pytania odzwierciedlają sytuacje, z jakimi kierowcy mogą się spotkać w trakcie codziennego uczestnictwa w ruchu drogowym.

Część podstawowa teoretycznego egzaminu państwowego obejmuje 20 pytań, wymagających odpowiedzi TAK/NIE. Podstawowe zagadnienia są ograniczone limitem czasowym: mamy 20 sekund na zapoznanie się z treścią pytania (filmik) i 15 sekund na udzielenie odpowiedzi.

Maksymalna suma punktów z tej części wynosi 46. W teście przewidziane zostało 10 pytań za 3 punkty, 6 pytań za 2 punkty i 4 pytania za 1 punkt, a rozdysponowanie wartości punktowej dokonuje się na podstawie znaczenia znajomości poruszonego w pytaniu aspektu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Drugi etap sprawdzianu liczy sobie jedynie 12 pytań specjalistycznych o łącznej wartości 28 punktów, wymagających wybrania jednej z opcji odpowiedzi (A,B,C). Jest on poruszony szerzej w innym tekście ze względu na ścisły związek pytań ze zdawaną przez nas kategorią.

Aby zdać cały egzamin teoretyczny, musimy uzyskać co najmniej 68 punktów z 74 możliwych.

PRZYKŁADOWE PYTANIA PODSTAWOWE DLA KAT. B

Zaprezentowane poniżej pytania pochodzą z oficjalnej bazy, dostępnej na stronie www.gov.pl

[poprawne odpowiedzi zostały pogrubione]

Pyt. 3224 (3 pkt.)

Czy w tej sytuacji, zanim skręcisz w prawo, masz obowiązek zatrzymać się przed sygnalizatorem?

TAK/NIE

Wyjaśnienie: Kierowca zawsze ma obowiązek zatrzymania się przed sygnalizatorem – każdy manewr wymaga oceny sytuacji, nawet jeżeli mamy pierwszeństwo przejazdu.


Pyt. 469 (3 pkt.)

Czy w tej sytuacji powinieneś oczekiwać, że następnym sygnałem będzie światło zielone?

TAK/NIE

Wyjaśnienie: Cykl wyświetlania świateł jest następujący – 1.czerwony, 2.żółty, 3.zielony, 4.żółty,5. czerwony.


Pyt. 942 (3 pkt.)

Zamierzasz jechać na wprost. Czy masz obowiązek ustąpić pierwszeństwa pojazdowi nadjeżdżającemu z prawej strony?

TAK/NIE

Wyjaśnienie: Jako, iż w Polsce obowiązuje ruch prawostronny, osoba znajdująca się na skrzyżowaniu po naszej prawej ma pierwszeństwo przejazdu.


Pyt. 947 (3 pkt.)

Zamierzasz jechać na wprost. Czy masz pierwszeństwo przed motocyklistą?

TAK/NIE

Wyjaśnienie: Również w tej sytuacji obowiązuje zasada pierwszeństwa w ruchu prawostronnym: motocyklista znajduje się po prawej stronie kierowcy.


Pyt. 788 (3 pkt.)

Zostałeś właśnie wyprzedzony przez pojazd widoczny przed Tobą. Czy bezpośrednio po wyprzedzeniu wolno Ci zwiększyć prędkość?

TAK/NIE

Wyjaśnienie: Zwiększanie prędkości podczas bycia wyprzedzanym i bezpośrednio po dokonaniu manewru stanowi zagrożenie na drodze lub przekroczenie minimalnego odstępu między pojazdami.


Pyt.1091 (3 pkt.)

Czy w przedstawionej sytuacji zakaz wyrażony znakiem obowiązuje od miejsca jego ustawienia?

TAK/NIE

Wyjaśnienie: Jeżeli na znaku nie podano żółtej tabliczki dookreślającej (np. za 20m), znak ten obowiązuje od momentu jego ustawienia.


Pyt.1127 (3pkt.)

Czy w tej sytuacji należy zrezygnować z rozpoczęcia wyprzedzania?

TAK/NIE

Wyjaśnienie: Znak, umieszczony na prawym pasie ruchu, ostrzega kierowców przed zakrętem – ponadto, niedaleko przed pojazdem na jezdni wyznaczona jest podwójna linia ciągła. Wykonując rzeczony manewr złamiemy przepisy, bowiem zarówno przekraczanie linii jak i wyprzedzanie na zakrętach jest niedozwolone.


Pyt.1134 (3 pkt.)

Skręcasz w lewo na najbliższym skrzyżowaniu. Czy masz pierwszeństwo przed nadjeżdżającym pojazdem?

TAK/NIE

Wyjaśnienie: Pojazd znajduje się po naszej prawej, jesteśmy więc zobowiązani ustąpić mu pierwszeństwa.


Pyt.1181 (3 pkt.)

Czy w tej sytuacji, poza obszarem zabudowanym, dozwolone jest wyprzedzenie z prawej strony jadącego przed Tobą pojazdu?

TAK/NIE

Wyjaśnienie: Zaprezentowana na zdjęciu sytuacja ma miejsce na drodze dwukierunkowej z oddzielonymi od siebie pasami ruchu. Ponadto, jezdnia posiada trzy pasy ruchu, oddzielone liniami przerywanymi, a dookoła nie ustawiono żadnych znaków, sugerujących skrzyżowanie, zbliżający się zakręt lub wierzchołek wzniesienia. Nic zatem nie stoi na przeszkodzie aby bezpiecznie przeprowadzić manewr.


Pyt. 1292 (3 pkt.)

Czy w tej sytuacji widoczny sygnał zezwala Ci na wjazd za sygnalizator, jeżeli nie utrudnisz tym ruchu pojazdom nadjeżdżającym z przeciwka?

TAK/NIE

Wyjaśnienie: Sygnalizacja świetlna pokazuje kolor czerwony – nawet więc, jeżeli żaden pojazd nie jedzie z naprzeciwka, nie mamy prawa jej przekroczyć.


Pyt.1435 (2 pkt.)

Czy w tej sytuacji zajmujesz właściwy pas ruchu?

TAK/NIE

Wyjaśnienie: Lewy pas służy tylko do wyprzedzania bądź skręcania w lewo. Nie wolno nim jechać, gdy pas prawy jest wolny.


Pyt. 1459 (2 pkt.)

Czy masz prawo zatrzymać pojazd w odległości 11m za tym znakiem drogowym?

TAK/NIE

Wyjaśnienie: Jeżeli już musimy się zatrzymać w pobliżu stacji postoju komunikacji miejskiej, minimalny dystans wynosi 15 m od znaków lub słupków oznaczających przystanek autobusowy.


Pyt. 1466 (2 pkt.)

Zamierzasz zmienić pas ruchu na lewy. Czy masz pierwszeństwo przed pojazdami poruszającymi się tym pasem?

TAK/NIE

Wyjaśnienie: Naszym obowiązkiem jest ustąpić pierwszeństwa pojazdowi, znajdującemu się już na pasie ruchu oraz pojazdowi, wjeżdżającemu na tenże pas z prawej strony. Inaczej stanowimy zagrożenie dla innych uczestników ruchu.


Pyt. 1503 (2 pkt.)

Czy w tej sytuacji masz obowiązek użycia kierunkowskazu, jeśli zamierzasz zmienić pas ruchu?

TAK/NIE

Wyjaśnienie: Każda zmiana pasa ruchu bądź manewr skręcania wymaga sygnalizacji zamiaru jego wykonania innym uczestnikom ruchu.


Pyt. 1634 (2 pkt.)

Czy w tej sytuacji postąpiłeś właściwie, zmieniając pas ruchu?

TAK/NIE

Wyjaśnienie: Na drodze jednokierunkowej, lewy pas przeznaczony jest tylko do skrętu w lewo bądź wyprzedzania – jazda nim przy wolnym prawym pasie jest niedozwolona.


Pyt. 1676 (2 pkt.)

Czy w tej sytuacji, jadąc na wprost, musisz mieć stale włączony lewy kierunkowskaz, ponieważ omijasz zaparkowane pojazdy?

TAK/NIE

Wyjaśnienie: Obowiązek sygnalizowania manewrów kierunkowskazem dotyczy jedynie samochodów, znajdujących się na pasie ruchu.


Pyt. 2471 (1 pkt.)

Czy masz obowiązek zatrzymać się i zainteresować tą osobą?

TAK/NIE

Wyjaśnienie: Każde dostrzeżenie potencjalnego zagrożenia zdrowia lub życia drugiej osoby powinno wzbudzić w nas niepokój. Co więcej, zignorowanie tak wyraźnego sygnału wiąże się z konsekwencjami prawnymi w postaci zarzutu nieudzielenia pomocy.


Pyt. 2845 (1 pkt.)

Czy ten znak oznacza wyjazd z obszaru zabudowanego?

TAK/NIE

Wyjaśnienie: Niniejszy znak, tj. D-43, oznacza 'koniec obszaru zabudowanego’.


Pyt. 2420 (1 pkt.)

Czy w tej sytuacji wolno Ci opuścić miejsce zdarzenia, bo uznałeś, że sprawca wypadku udzieli pomocy poszkodowanemu?

TAK/NIE

Wyjaśnienie: Aby opuścić miejsce wypadku musimy całkowicie upewnić się, że osobom poszkodowanym została udzielona pomoc. Jako świadkowie wypadku jesteśmy również zobowiązani do pozostania na miejscu ze względu na ewentualną konieczność złożenia zeznań.


Pyt. 2212 (1 pkt.)

Czy w tej sytuacji wolno Ci użyć ostrzegawczego sygnału dźwiękowego?

TAK/NIE

Wyjaśnienie: Pojazd, pojawiający się w ostatnich sekundach filmu, znajdował się na drodze podporządkowanej. Jego kierowca złamał prawo drogowe, nie upewniając się co do możliwości przejazdu, stwarzając tym samym zagrożenie kolizją. Użycie sygnału ostrzegawczego jest w takiej sytuacji jak jak najbardziej uzasadnione.


Podsumowanie

Jak można zauważyć, pytania na teście nie są szczególnie trudne, jednak mogą być momentami podchwytliwe, tak jak pytanie nr 2212, które dla nieuważnego widza byłoby trudną zagwozdką. Nie zdanie sobie sprawy ze znaku „D-1′ (droga z pierwszeństwem przejazdu) mogłoby skutkować utratą punktu, gdyż zaprezentowany na filmiku pojazd znajdował się po prawej stronie w stosunku do kierowcy.

O czym warto pamiętać przy uczeniu się do tej części egzaminu?

Przede wszystkim – co już sugeruje nam jej nazwa – należy opanować fundamentalne przepisy poruszania się po drodze: zasadę pierwszeństwa w ruchu prawostronnym, komunikacja za pomocą systemu kierunkowskazów, sygnalizację świetlną i znaki drogowe. Nie bez znaczenia pozostają w tej części również podstawowe zasady, dotyczące wykonywania najprostszych manewrów: zmiana pasa ruchu, wyprzedzanie, skręcanie i hamowanie.

Mini lekcja powtórzeniowa

1. Krótka ściągawka ze znaków drogowych:

W obrębie pionowych znaków wyróżniamy 7 podstawowych typów:

  • Znaki ostrzegawcze (typ A) – trójkątne plansze w czerwonym obramowaniu z (przeważnie) czarnym symbolem na żółtym tle. Np. A-1: 'Niebezpieczny zakręt w prawo’
  • Znaki zakazu (typ B) – Plansza okrągła, z czerwonym obramowaniem, zazwyczaj czarny symbol na białym tle. Przykładem może być znak B-33: 'Ograniczenie prędkości’
    • Uwaga! Znaki B-2: 'Zakaz wjazdu’, B-20: 'STOP’, oraz znaki od B-35 do B-39, informujące o zakazie postoju, również zaliczają się do tej kategorii!
  • Znaki nakazu (typ C) – Niebieskie pole o okrągłym kształcie z białymi symbolami, takie jak C- 5 : 'Nakaz jazdy prosto’
  • Znaki informacyjne (typ D) – Znak prostokątny o białym bądź niebieskim tle z białym, czarnym lub kolorowym symbolem.
    • Wyjątkami wizualnymi są znaki D-1 I D-2, informujące o drodze z pierwszeństwem
  • Znaki kierunku i miejscowości (typ E) –Powszechnie znane jako drogowskazy, mają różne kształty i kolory w zależności od umiejscowienia:
    • Zazwyczaj znaki zielone spotykamy na drogach krajowych, natomiast niebieskie- na autostradach. Analogicznie, oba kolory informują o zjazdach na rzeczony typ drogi.
  • Znaki uzupełniające (typ F) – duże prostokąty lub kwadraty, zazwyczaj o kolorze niebieskim i żółtym. Są to najczęściej znaki, informujące o organizacji ruchu lub granicach.
  • Tabliczki do znaków drogowych (typ T)– małe, niemalże zawsze prostokątne, umieszczone pod znakiem właściwym.

2. Znaki poziome (Typ P), to przeważnie strzałki lub linie, umieszczone na powierzchni jezdni. Najważniejsze dla nas są:

  • Linie, oddzielające pasy ruchu, informujące o możliwości wyprzedzania:
    • P-1 : Linia pojedyncza przerywana
    • P-2 : Linia pojedyncza ciągła
    • P-3 : Linia jednostronnie nieprzekraczalna
    • P-4 : Linia podwójna ciągła
    • P-5 : Linia podwójna przerywana
  • Przejście dla pieszych (P-10)
  • Miejsce postojowe (P-18)
  • Tzw. 'Koperta’ (P-20)

3. Zasada pierwszeństwa w ruchu prawostronnym:

  • Osoba, znajdująca się po prawej stronie kierowcy ma pierwszeństwo przejazdu. *
  • W sytuacji zmiany pasa ruchu lub wjeżdżania na rondo, pierwszeństwo ma pojazd, który już się na nim znajduje.

4. Zasada wyprzedzania:

Nie wolno nam wykonać manewru wyprzedzania, jeżeli :

  • Znajdujemy się w miejscu o niepełnej widoczności w stosunku do ruchu z naprzeciwka, tj. na zakrętach i wierzchołkach wzniesień.
  • Na jezdni znajduje się znak P-2 lub P-4, które zakazują przekraczania narysowanej linii
  • Obowiązuje nas znak 'zakaz wyprzedzania’
  • Nie upewniliśmy się co do możliwości wykonania manewru.
  • Znajdujemy się na drodze jednokierunkowej bez wyznaczonych pasów ruchu.
  • Znajdujemy się na skrzyżowaniu* bądź przed przejazdem kolejowym.

*UWAGA! Według polskiego prawa, skrzyżowaniem nie jest przecięcie się jezdni z drogą polną, dojazdową lub wewnętrzną – w takiej sytuacji, kierowca pojazdu, znajdującego się na drodze głównej/twardej, porusza się się po drodze uprzywilejowanej.