Prawo jazdy- jakie zmiany w 2021?

Już pod koniec ubiegłego roku zniknął obowiązek wożenia ze sobą prawa jazdy. W 2020 roku zmiany przepisów ustanowiły obowiązek rejestracji samochodu, który musi się odbyć w ciągu 30 dni od zakupu, jak i dodatkową kontrolę przebiegu oraz przymus zgłaszania wymienionego licznika w pojeździe.  Część planowanych wówczas zmian uległa odroczeniu – wejdą jednak one w życie w ciągu najbliższych kilku miesięcy, ponieważ już pod koniec grudnia ubiegłego roku sejmowa Komisja Infrastruktury przyjęła projekty bez żadnych poprawek.

Najważniejsze zmiany w 2021 roku:

  • Bezwzględne pierwszeństwo pieszych na pasach bezpieczeństwa
  • Zakaz używania telefonu komórkowego przez pieszego na pasach bezpieczeństwa
  • Koniec z „jazdą na zderzaku” na autostradach i drogach ekspresowych
  • Ograniczenie prędkości w obszarze zabudowanym do 50 km/h w dzień i w nocy
  • Możliwość rejestracji samochodu w salonie
  • Rejestracja auta bez wymiany tablic
  • Rozszerzenie uprawnień dla kategorii B
  • Zakaz poruszania się elektrycznymi hulajnogami po chodnikach

Rada Ministrów 24 listopada 2020 r. przyjęła opracowany przez Ministerstwo Infrastruktury i Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym
Grafika informacyjna, prezentująca planowane zmiany prawne

Kalendarium zmian w prawie drogowym

Bezwzględne pierwszeństwo pieszych na pasach bezpieczeństwa – również przy wkraczaniu na nie.

Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność, zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszego znajdującego się w tym miejscu lub na nie wchodzącego, i ustąpić pierwszeństwa pieszemu wchodzącemu na to przejście albo znajdującemu się na tym przejściu.

Data wprowadzenia przepisu: 01.06.2021


Zakaz używania telefonu komórkowego przez pieszego tuż przed i podczas wkraczania na pasy bezpieczeństwa

Do dotychczasowej listy zachowań zabronionych u pieszych, o których mówi art. 14 ustawy 'Prawo o ruchu drogowym’ zostanie dodany osobny punkt o zakazie używania telefonów komórkowych

Dotychczas pieszym zabrania się:

  1. wchodzenia na jezdnię:
    • bezpośrednio przed jadący pojazd, w tym również na przejściu dla pieszych,
    • spoza pojazdu lub innej przeszkody ograniczającej widoczność drogi;
  2. przechodzenia przez jezdnię w miejscu o ograniczonej widoczności drogi;
  3. zwalniania kroku lub zatrzymywania się bez uzasadnionej potrzeby podczas przechodzenia przez jezdnię lub torowisko;
  4. przebiegania przez jezdnię;
  5. chodzenia po torowisku;
  6. wchodzenia na torowisko, gdy zapory lub półzapory są opuszczone lub opuszczanie ich rozpoczęto;
  7. przechodzenia przez jezdnię w miejscu, w którym urządzenie zabezpieczające lub przeszkoda oddzielają drogę dla pieszych albo chodnik od jezdni, bez względu na to, po której stronie jezdni one się znajdują.
  8. korzystania w trakcie wchodzenia na jezdnię lub torowisko lub przechodzenia przez jezdnię lub torowisko (także w obrębie usytuowanych tam przejść dla pieszych) z telefonów komórkowych oraz innych urządzeń upośledzających prawidłową percepcję, zwłaszcza wzrokową.

Data wprowadzenia poprawki: 01.06.2021


Image
Grafika z wpisu Ministerstwa Infrastruktury na Twitterze

Koniec z „jazdą na zderzaku” na autostradach i drogach ekspresowych

Tzw. „jazda na zderzaku” oznacza jazdę w niewielkiej odległości za poprzedzającym pojazdem. Najczęściej spotykana jest ona na drogach szybkiego ruchu, takich jak autostrady i drogi ekspresowe. W sytuacji awaryjnej, która wymaga natychmiastowego działania, kierowca nie ma żadnych szans odpowiednio szybką reakcję ze względu na zmniejszoną odległość. Przy tym sposobie jazdy kierowca ma ograniczone również pole widzenia, co uniemożliwia mu odpowiednio wczesne zidentyfikowanie przeszkody, znajdującej się przed poprzedzającym pojazdem. Jazda na zderzaku to najczęstsza przyczyna tzw. karambolów drogowych, czyli zdarzeń, w których brało udział co najmniej 5 pojazdów – wynika to z tego, iż zachowując tak mały odstęp, kierowcy nie nadążają bezpiecznie wyhamować w razie nieprzewidzianych sytuacji.

W projekcie zaproponowano, aby na drogach szybkiego ruchu (autostradach i drogach ekspresowych) bezpieczna odległość między pojazdami wynosiła połowę aktualnej prędkości, czyli kierowca jadący 100 km/h musi jechać 50 m za poprzedzającym samochodem, 120 km/h – 60 m, 140 km/h – 70 m.

Jedyne dopuszczalne odstępstwo od tego obowiązku ma dotyczyć przypadków, w których kierowca planuje wykonać manewr wyprzedzania, lub jest w jego trakcie.

Data wprowadzenia zakazu 01.06.2021.


Zrównanie prędkości w obszarze zabudowanym do 50 km/h w dzień i w nocy

Obniżenie prędkości pojazdów w obszarze zabudowanym w godzinach nocnych do 50 km/h jest dyktowane chęcią ochrony pieszych. Do tej pory kierowca miał prawo zwiększyć prędkość do 60 km/h w obszarze zabudowanym w godzinach nocnych, tj. od 23:00-05:00.

Data wprowadzenia w życie 01.06.2021


Możliwość rejestracji samochodu w salonie

Cała zmiana polega na „wprowadzeniu nowej usługi rejestracji online pojazdu, zakupionego w salonie sprzedaży pojazdów samochodowych, która umożliwi rejestrację pojazdu nowego w imieniu kupującego przez ten salon”. Zgodnie z ustawą, salon sprzedaży pojazdów samochodowych funkcjonuje jako osoba fizyczna, osoba prawna bądź jednostka organizacyjna, nieposiadająca osobowości prawnej, prowadząca sprzedaż pojazdów samochodowych, przyczep lub motorowerów w lokalu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Rzeczony salon musi być autoryzowany przez danego producenta pojazdów samochodowych, (a także przyczep, czy motorowerów) lub jego upoważnionego przedstawiciela. Głównie chodzi tu o salony dealerskie aut nowych, prowadzone bezpośrednio przez producentów pojazdów.

Nabywca nowego pojazdu samochodowego, zakupionego w rzeczonym salonie będzie mógł upoważnić dany salon lub jego stosownie uprawnionego przedstawiciela do złożenia wniosku o rejestrację pojazdu. Zaistnieje również możliwość upoważnienia tegoż podmiotu do odbioru z urzędu zarówno decyzji o czasowej rejestracji pojazdu wraz z pozwoleniem czasowym jak i zalegalizowanymi tablicami rejestracyjnymi. Upełnomocnienie salonu jako wnioskodawcy o rejestrację pojazdu będzie musiało zostać opatrzone odpowiednio: podpisem własnoręcznym, kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym lub też podpisem osobistym. Sam wniosek winien zostać złożony w urzędzie przez salon sprzedaży pojazdów w trybie natychmiastowym.

Możliwość rejestracji pojazdów w salonie będzie obowiązywała od 04.06.2021 r.


Rejestracja auta na nowego właściciela bez wymiany tablic

73 ust. 1a ustawy Prawo o ruchu drogowym: Składający wniosek o rejestrację pojazdu może wnioskować o zachowanie dotychczasowego numeru rejestracyjnego, w tym tablic (tablicy) rejestracyjnych, jeżeli pojazd był już zarejestrowany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i posiada tablice (tablicę) rejestracyjne zgodne z przepisami wydanymi na podstawie art. 76 ust. 1 pkt 1 lit. a oraz utrzymane w należytym stanie i czytelne. W takim przypadku starosta, dokonując rejestracji pojazdu, wydaje decyzję o rejestracji pojazdu i dowód rejestracyjny oraz dokonuje legalizacji dotychczasowych tablic (tablicy) rejestracyjnych. Jeżeli tablice (tablica) rejestracyjne nie są zgodne z przepisami wydanymi na podstawie art. 76 ust. 1 pkt 1 lit. a albo nie są utrzymane w należytym stanie, albo nie są czytelne, stosuje się przepis ust. 1.

Do tej pory wraz z kupnem auta konieczne było jego przerejestrowanie oraz zmiana tablic na takie, odpowiadające miejscu zamieszkania kupującego. Dzięki pozostawieniu dotychczasowego numeru rejestracyjnego nie będzie trzeba ponosić dodatkowych kosztów za nowe tablice, jak również za nalepkę kontrolną – w sumie razem z opłatą ewidencyjną da to oszczędność około 100 zł.

Data wprowadzenia zmiany: 04.06.2021


Rozszerzenie uprawnień dla kategorii B

Kierowca, posiadający prawo jazdy kategorii B będzie mógł się poruszać pojazdem samochodowym zasilanym paliwami alternatywnymi o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t oraz nieprzekraczającej 4250 kg, jeżeli przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej 3,5 t wynika z zastosowania paliw alternatywnych, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 66 ust. 5 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym, a informacja o tym przekroczeniu jest odnotowana w dowodzie rejestracyjnym.

Przepis dotyczy przede wszystkim aut elektrycznych, które z racji zastosowania w nich akumulatorów osiągają znacznie większą masę niż te, o silnikach napędzanych tradycyjnymi metodami.

Warunkiem skorzystania z tego przepisu jest posiadanie prawa jazdy od przynajmniej 2 lat oraz wynikanie wzrostu DMC z zastosowania alternatywnych sposobów zasilania układu silnikowego.

Czas wprowadzenia przepisu: pierwsza połowa roku 2021


Zakaz poruszania się elektrycznymi hulajnogami po chodnikach

Za sprawą zmiany przepisów o UTO (urządzenia transportu osobistego), użytkownicy elektronicznego sprzętu nie będą mieli uprawnień, aby korzystać z chodników. Miłośnicy hulajnóg będą zmuszeni do korzystania z dróg rowerowych i prawego pasa jezdni na drogach publicznych (jeżeli ograniczenie prędkości na danej szosie nie przekracza 30 km/h)

Maksymalna prędkość, jaką będą mogły rozwijać hulajnogi to 20 km/h, a jazda hulajnogą elektryczną bez żadnych dokumentów będzie dozwolona jedynie dla osób pełnoletnich. Od użytkowników w wieku od 10 lat do 18 lat wymagane będzie posiadanie karty rowerowej bądź prawa jazdy kategorii AM, A1, B1 lub T. Najmłodsi wielbiciele hulajnóg, tj. dzieci poniżej 10. roku życia będą mogły korzystać z nich tylko w strefie zamieszkania i pod warunkiem sprawowania nad nimi opieki osoby dorosłej.

Zakaz obowiązuje od  04.01.2021 r.


Czy już wiadomo coś o CEPiK 2.0?

Ustawa o kierujących pojazdami weszła w życie 01.01.2021.

  1. Okres próbny dla osoby, która po raz pierwszy uzyskała prawo jazdy kategorii B, trwa 2 lata, począwszy od dnia, w którym został jej wydany ten dokument.
  1. W okresie próbnym kierowca jest obowiązany:
    • odbyć między 4 a 8 miesiącem, licząc od dnia otrzymania prawa jazdy:
      • kurs dokształcający w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego,
      • praktyczne szkolenie w zakresie zagrożeń w ruchu drogowym;
    • przedstawić staroście zaświadczenia o ukończeniu szkolenia i kursu, o których mowa w pkt 1, przed upływem 8 miesiąca, licząc od dnia otrzymania prawa jazdy;
    • kierować wyłącznie pojazdem samochodowym oznakowanym z tyłu i z przodu okrągłą nalepką barwy białej z zielonym symbolem liścia klonowego – przez pierwsze 8 miesięcy tego okresu.
  1. W okresie próbnym, przed upływem 8 miesiąca, licząc od dnia otrzymania prawa jazdy, kierującemu pojazdem zabrania się:
    • 1)przekraczania prędkości 50 km/h na obszarze zabudowanym, 80 km/h poza obszarem zabudowanym oraz 100 km/h na autostradzie i drodze ekspresowej dwujezdniowej;
    • 2)kierowania pojazdem nieoznakowanym w sposób, o którym mowa w ust. 2 pkt 3;
    • 3)podejmowania pracy zarobkowej w charakterze kierowcy pojazdu określonego w prawie jazdy kategorii B;
    • 4)osobistego wykonywania działalności gospodarczej polegającej na kierowaniu pojazdem określonym dla prawa jazdy kategorii B.

Co to dla młodych kierowców oznacza w praktyce?

Wielu kierowców niesamowicie obawiało się wprowadzenia tego przepisu ze względu na konieczność przebycia dodatkowych szkoleń oraz długi okres próbny. Czy jest on jednak tak straszny, jak się wydaje? Niestety, dla niektórych może się on taki okazać.

Krótkie podsumowanie zmian:

  • Konieczność oznakowania pojazdu (nawet pożyczonego) stosowną naklejką z zielonym listkiem podczas każdej podróży przez pierwsze 8 miesięcy od otrzymania uprawnień.
  • Dodatkowe wydatki – wymagane w ustawowo kursy są odpłatne, i wyniosą nas łącznie 300 zł
  • Brak możliwości pracy w charakterze kierowcy: niestety, wielu młodych ludzi jest pozbawionych szansy na zarabianie, chociażby w charakterze dostawcy pizzy.
  • Bezwzględny zakaz zwiększania prędkości, wskazanych w ustawie – nawet, jeżeli znaki drogowe stanowią inaczej.
  • Duża szansa na utratę uprawnień – już dwa wykroczenia (potwierdzone mandatem karnym, prawomocnym wyrokiem sądu czy orzeczeniem stosownego organu) skutkują przedłużeniem okresu próbnego o kolejne 2 lata. W przypadku popełnieniu trzeciego wykroczenia lub przestępstwa drogowego, urząd starostwa powiatowego odbiera nam nasze prawo jazdy. Jeżeli chcemy je odzyskać, musimy ponownie zdawać egzamin państwowy.