Więc jak to jest z tym prawem jazdy? Podobno trudno zdać, dużo kosztuje, a robota papierkowa starczy nie tylko na podpałkę, ale i na właściwe paliwo do naszego kominka. Ile w tym prawdy? Tak naprawdę zależy to tylko od nas samych, a raczej od tego, jak poważnie podchodzimy do szkolenia.
Spełnienie Wymagań oraz „Papierologia”
Osoba, która stara się o prawo jazdy, musi spełniać konkretne wymagania:
- Osiągnięcie wymaganego przepisami wieku, który zmienia się w zależności od kategorii: 14, 16, 18, 20, 21 lub 24 lat. Kategoria B, która nas interesuje objęta jest szczególną ulgą – na kurs jazdy można się zapisać na trzy miesiące przed osiągnięciem osiemnastego roku życia (w przypadku kandydata niepełnoletniego, wymagana jest również zgoda rodzica bądź opiekuna prawnego).
- Uzyskanie zaświadczenia lekarskiego, potwierdzającego brak przeciwwskazań do poruszania się pojazdem mechanicznym. W tym celu należy umówić się na wizytę z lekarzem uprawnionym do wystawiania zaświadczeń o stanie zdrowia dla kierowców.
- Posiadanie aktualnej (nie starszej niż 6 miesięcy) fotografii o wymiarach 35×45 mm
Więcej „Papierologii”
Po skompletowaniu wszystkich wymaganych zaświadczeń, konieczna jest wizyta w urzędzie lub na stronie Starostwa Powiatowego/Urzędu Miasta, bądź też Zarządu Dzielnicy, jeśli kandydat mieszka w Warszawie.
Należy zgłosić się do wydziału komunikacji oraz złożyć, z dołączeniem wyżej wymienionych dokumentów, wniosek o nadanie numeru PKK.
Na szczęście, w dzisiejszych czasach możliwe jest dostarczenie wszystkich 'papierków’ pocztą tradycyjną, jak i elektroniczną. W takiej sytuacji należy wydrukować obustronnie wniosek na kartce formatu A4 w orientacji poziomej, oraz wypełnić go zgodnie z instrukcją.
Szczególnie ważne jest zwrócenie uwagi na opisy rubryk dokumentu – dużą jego część wypełnia urzędnik.
Przy wysyłce wniosku pocztą trzeba pamiętać o załączeniu do niego również skanu dokumentu tożsamości.
Postępowanie orzekające dokonuje się w przeciągu 2 dni roboczych. Zostaje nam wówczas nadany numer PKK, który umożliwia rozpoczęcie kursu nauki jazdy w wybranej przez nas szkole.
Nauka w Szkole Jazdy
Dzięki nowelizacji ustawy, dokonanej w roku 2015, kursant nie ma obowiązku uczestnictwa w szkoleniu teoretycznym – możliwe jest zatem opanowanie materiału na własną rękę. Mimo, iż wiele osób bagatelizuje znaczenie znajomości prawa drogowego, okazuje się ono konieczne. Nie tyle nawet, co do zostania 'dobrym’ kierowcą, co do możliwości uzyskania uprawnień – nie zaliczenie teoretycznej części egzaminu skutkuje niedopuszczeniem do jego praktycznej części.
W przypadku podjęcia nauki w szkole, jesteśmy zobowiązani do uczestnictwa w 30 godzinach wykładów, z czego 4 z nich poświęcone są zagadnieniu pierwszej pomocy. W tym wypadku godzina wykładowa trwa 45 min, co łącznie daje 19h i 30 minut prawa drogowego i 3 godziny kursu pierwszej pomocy.
Jeżeli decydujemy się na opanowanie teorii we własnym zakresie, istnieje możliwość podjęcia egzaminu teoretycznego jeszcze przed rozpoczęciem nauki jazdy w OSK- w przypadku zaliczenia testu zostajemy zwolnieni z 26 godzin kursu prawa drogowego i możemy uczęszczać jedynie na kurs praktyczny oraz rzeczone 4 godziny szkolenia pierwszej pomocy.
Niezależnie od tego, w jakiej formie decydujemy się opanować materiał teoretyczny, kurs nauki jazdy jest obowiązkowy. Aby podejść do egzaminu, musimy 'wyjeździć’ co najmniej 30 godzin zegarowych.
Uwaga! W przeszłości zdarzały się przypadki gdzie źle poinformowani instruktorzy twierdzili, że jedna godzina kursu praktycznego to 45 minut. Skracając każdą jazdę o 15 minut, tracimy łącznie aż 7.5 godziny jazdy praktycznej!
Wielce prawdopodobne jest, iż może zaważyć to o wyniku naszego egzaminu. Co więcej, dopuszczenie do części praktycznej jest w tym przypadku niezgodne z prawem. W przypadku odkrycia konsekwencje mogą zostać wyciągnięte zarówno wobec egzaminatora jak i kierowcy, w myśl toposu Ignorantia iuris nocet – nieznajomość prawa szkodzi.
Grande Finale – Egzamin
Jako się rzekło, aby podejść do egzaminu praktycznego, konieczne jest zaliczenie teoretycznej części procedury. Test można wykonać zdalnie – wówczas konieczne jest wystąpienie do WORD-U o aktywowanie i założenie specjalnego konta w serwisie ośrodka.
Egzamin teoretyczny składa się z 32 pytań. Obejmuje on 20 pytań z wiedzy podstawowej oraz 12 pytań z wiedzy specjalistycznej. Minimalna ilość punktów, kwalifikująca nas do egzaminu praktycznego wynosi 68 punktów na 74 możliwe.
Egzamin praktyczny składa się z dwóch elementów:
- Zadania na placu manewrowym:
- Przygotowanie samochodu do jazdy
- Sprawdzenie parametrów technicznych pojazdu
- Ruszanie z miejsca oraz jazda pasem ruchu do przodu i tyłu
- Ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu
- Jazda po mieście obejmująca m.in:
- Przejazd przez skrzyżowania z sygnalizacją świetlną
- Jazdę drogami jednokierunkowymi o różnej liczbie wyznaczonych i niewyznaczonych pasów ruchu
- Przejazd przez przejścia dla pieszych
- Wykonanie manewru zawracania na skrzyżowaniu
Czysta Euforia
Gratulacje! W końcu masz swoje upragnione prawo jazdy! I co teraz?
Wypełnij wniosek, dotyczący wydania prawa jazdy (dostępny do pobrania na www.gov.pl) i dostarcz go do Urzędu Starostwa Powiatowego. Musisz wówczas dokonać opłaty w kasie urzędu lub dostarczyć pieniądze przelewem na konto (K100zł 50 gr). W przypadku akceptacji wniosku w przeciągu ok. 14 dni dostaniesz wezwanie po odbiór dokumentu. Weź ze sobą dowód osobisty, wniosek o wydanie prawa jazdy, aktualne zdjęcie, orzeczenie lekarskie i – jeżeli jesteś jeszcze niepełnoletni – zgodę rodzica lub opiekuna prawnego.
Nie możesz jednak zapomnieć, że mimo zdanego egzaminu, jeszcze nie jesteś kierowcą w świetle prawa – nie wsiadaj więc za kierownicę, tylko poproś kogoś o podwózkę, złap tramwaj, a jeżeli mieszkasz blisko, a warunki atmosferyczne sprzyjają – zachęcamy do wycieczki rowerowej!
Przykładowy Kosztorys Uzyskania Prawa Jazdy | ||
---|---|---|
1 | Badanie lekarskie | 200 zł |
2 | Zdjęcie | 30-40 zł |
3 | Kurs nauki jazdy | 1500-1700 zł |
4 | Egzamin teoretyczny | 30 zł |
5 | Egzamin praktyczny | |
– kat. C1+E, C+E, D1+E, D+E | 245 zł | |
– kat. B+E, C, D | 200 zł | |
– kat. A, A1, A2 | 180 zł | |
– kat. B1, C1, D1, T, B (96) | 170 zł | |
– kat. AM, B | 140 zł | |
– pozwolenie na kierowanie tramwajem | 125 zł | |
6 | Opłata za odbiór dokumentu | 100,50 zł |
Zatem najtańsza wersja niniejszego kosztorysu dla interesującej nas kat.B wynosić będzie 2030zł 50gr, a jego najdroższa opcja – 2240zł i 50 gr.
Nie ulega wątpliwości, iż największym wydatkiem jest kurs nauki jazdy. Jest on zarazem najbardziej kluczowy dla naszej przyszłości jako kierowcy. Jeżeli stajemy w obliczu decyzji, czy dołożyć np. 200 zł do droższego kursu, w lepiej ocenianej szkole jazdy, powinniśmy zadać sobie jedno pytanie.
Ile kosztuje przysłowiowe „oblanie” testu?
Jeśli jesteśmy przezorni i płacimy za oba egzaminy osobno, w przypadku nie zaliczenia teorii tracimy jedynie 30 zł. Jednakowoż, gdy poniesie nas zbytnia pewność siebie i wniesiemy opłatę za przeprowadzenie obu etapów egzaminacyjnych, przy negatywnym wyniku pierwszej części tracimy całość wpłaconej kwoty.
Jest to suma równa wcześniej wspomnianym 200 zł. Dodatkowo, przy kolejnym podejściu należy ponownie opłacić egzamin, co również generuje taki sam koszt. Tym samym, w przypadku niezaliczonej procedury, jesteśmy 'do tyłu’ o tę kwotę, którą szkoda było nam poświęcić na dołożenie do lepszego kursu.
A co jeśli nie zaliczę egzaminu więcej niż dwa razy?
W świetle polskiego prawa, w szkoleniu dodatkowym bierze się udział każdorazowo po trzykrotnym uzyskaniu negatywnego wyniku z części teoretycznej lub też z części praktycznej egzaminu państwowego.
Jeżeli po raz trzeci nie udało nam się zdać egzaminu teoretycznego, naszym obowiązkiem jest przejście dodatkowego szkolenia w wymiarze 10 godzin, a w przypadku egzaminu praktycznego jest to 5 godzin jazdy z instruktorem.
Z ukończonego szkolenia (zarówno z zakresu części teoretycznej, jak i praktycznej) otrzymamy stosowne zaświadczenie. Dopiero złożenie go w WORD-zie wraz z dowodem uiszczenia opłaty stanowi podstawę do wyznaczenia nam nowego terminu egzaminu.
Na nasze szczęście, raz przebyty kurs nauki jazdy ważny jest bezterminowo, co nie pociąga za sobą obowiązkowych dodatkowych kosztów. Niemniej jednak, jest on rekomendowany przy większej liczbie podejść, zakończonych niepowodzeniem.
Krok po kroku do uzyskania E- prawa jazdy:
Według www.gov.pl, aplikacja mObywatel to cyfrowy portfel na dokumenty i usługi. Umożliwia ona bezpieczne pobieranie i okazywanie swoich danych, np:
- realizację eRecepty bez podawania numeru PESEL,
- sprawdzenie licznika punktów karnych,
- korzystanie z mLegitymacji (szkolnej lub studenckiej),
Kierowców zaś powinna szczególnie zainteresować zakładka mPrawo jazdy. Jest to nic innego, jak cyfrowy dokument z odwzorowaniem uprawnień do prowadzenia pojazdów.
ePrawo jazdy korzysta z aktualnych danych, pochodzących z rejestrów państwowych, tj. z Centralnej Ewidencji Kierowców (część Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców), oraz z Rejestru Dowodów Osobistych – stamtąd bowiem pochodzi zdjęcie.
Ciekawą opcją jest również zakładka mPojazd. Dane w niej zawarte odzwierciedlają dane zawarte w dowodzie rejestracyjnym, polisie OC i karcie pojazdu. Z usługi mogą korzystać więc jedynie osoby, które są właścicielami lub współwłaścicielami pojazdów, czyli te, zarejestrowane w Centralnej Ewidencji Pojazdów (CEP) jako posiadacze samochodów, motorów, skuterów etc.
Co za tym idzie – aby korzystać z mPojazdu, konieczne jest, aby nasze nazwisko widniało w dokumencie. Oznacza to, że w aplikacji nie widnieje rejestr samochodów wypożyczonych, firmowych, oraz leasingowanych.
Usługa przechowuje informacje o obowiązkowym ubezpieczeniu OC pojazdu – w tym jego nazwę, serię i numer polisy, a także okres ubezpieczenia oraz jego wariant. Dodatkowo, przed upływem daty ważności ubezpieczenia OC, aplikacja wyświetla komunikat z przypomnieniem o konieczności jego odnowienia.
Aplikacja mObywatel jest bezpłatna. Koszty ponoszone są jedynie za korzystanie z internetu podczas pobrania danych – są one naliczane według taryfy operatora.
Aplikacja dostępna jest dla telefonów z systemem Android oraz iOS.